Ahad 30 Aug 2015 16:55 WIB
Malaysia Bergolak

Mahathir Serukan Revolusi Jatuhkan Pemerintah Malaysia

Para demonstran Malaysia yang tergabung dalam Bersih 4 melakukan unjuk rasa selama dua hari ini (29-30/8)
Foto: The Star
Para demonstran Malaysia yang tergabung dalam Bersih 4 melakukan unjuk rasa selama dua hari ini (29-30/8)

REPUBLIKA.CO.ID, KUALA LUMPUR -- Mantan Perdana Menteri Malaysia Mahathir Muhammad kembali bergabung dengan demonstran antipemerintah dalam unjuk rasa hari kedua di Kuala Lumpur, Ahad (30/8).

Dalam keterangannya di hadapan media, Mahathir menyerukan gerakan revolusi rakyat untuk menjatuhkan Perdana Menteri Najib Razak.

"Satu-satunya cara bagi rakyat untuk mengembalikan kepada sistem adalah dengan menjatuhkan perdana menteri," serunya sebelum ikut turun ke jalan.

"Dan untuk menjungkalkan Najib, warga harus menunjukkan kekuatan rakyat. Kekuatan yang tak menginginkan pemimpin korup ini," katanya menegaskan.

Mahathir merupakan tokoh penting dalam percaturan politik Malaysia. Dalam beberapa waktu terakhir, ia terlibat perselisihan dengan Perdana Menteri Najib. Akhir pekan lalu, ia ikut turun ke jalan bersama demonstran.

Kehadiran Mahathir mendapat cibiran dari politikus pro-Najib. Mereka menilai sikap Mahathir telah berubah.

Dulu ketika demonstrasi menolak pemecatan Wakil Perdana Menteri Anwar Ibrahim, ia justru menuding demonstrasi Bersih sebagai gerakan asing. Kini Mahathir malah bergabung dengan Bersih.

sumber : Reuters
Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Advertisement
Advertisement