Senin 02 Jul 2018 19:04 WIB

Dilantik Jadi Menteri Malaysia Termuda, Ini Kata Syed Saddiq

Syed sebut hari ini jadi kemenangan anak muda karena diberi tempat dalam pemerintahan

Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (kiri) resmi dilantik menjadi Menteri Pemuda dan Olahraga Malaysia, Senin (2/7).
Foto: Instagram Syed Saddiq
Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (kiri) resmi dilantik menjadi Menteri Pemuda dan Olahraga Malaysia, Senin (2/7).

REPUBLIKA.CO.ID, KUALA LUMPUR -- Syed Saddiq Syed Abdul Rahman telah resmi dilantik menjadi Menteri Pemuda dan Olahraga Malaysia dalam Kabinet Pakatan Harapan pimpinan Perdana Menteri Mahathir Mohamad. Syed Saddiq juga tercatat sebagai menteri paling muda dalam sepanjang sejarah Malaysia.

(Baca: Wow, Menteri di Kabinet Mahathir Ini Baru Berusia 25 Tahun!)

"Sukar ingin diungkap perasaan saya detik ini. Amanah yang digalas (dibawa) sangat besar. Rasa kerdil berbanding anggota-anggota kabinet lain yang lebih senior, namun pada masa yang bangga kerana berjaya memecah siling kaca perwakilan anak muda dalam barisan kepimpinan Negara," kata Syed Saddiq dalam akun Instagram pribadinya, @syedsaddiq, Senin (2/7).

photo
Menteri Pemuda dan Olahraga Malaysia, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang menjadi sejarah karena merupakan menteri termuda Malaysia

 

"Harapan saya mudah, semoga sejarah yang tercipta ini membuka pintu kepada anak-anak muda lain untuk turut serta dalam memacu hala tuju (arah tujuan) tanah air," ujar tokoh muda berusia 25 tahun ini.

"Ikrar saya ialah untuk terus berada di sisi dan bekerja tanpa lelah untuk semua anak muda, termasuklah golongan marjinal yang selalu tersisih. Mandat yang diberi hanya terlaksana dengan sempurna jika kedudukan anak muda diperkasa (diperkuat). Semua akan ada tempatnya — tanpa mengira (melihat) agama, kaum, gender, keupayaan (kemampuan) atau pegangan politik," tambahnya.

(Baca: Perjalanan Karir Syed Saddiq Sebelum Jadi Menteri Termuda Malaysia)

"Hari ini ialah kejayaan semua anak muda di luar sana, terbukti kita ada ruang (tempat) di Malaysia Baharu (baru) ini. Selepas ini, #YouthPower (kekuatan pemuda) bukan lagi retorik, ia realiti (nyata)," tegasnya.

"I look forward to working for the Youth & sports of our beloved country, Malaysia (Saya berharap bisa bekerja untuk para pemuda dan di dunia olahraga di negara tercinta, Malaysia)," harapnya.

Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Advertisement
Advertisement