Selasa 14 Jul 2015 11:27 WIB

PM Najib Kecam Kerusuhan di Pusat Perbelanjaan

Najib Razak
Foto: telegraph.co.uk
Najib Razak

REPUBLIKA.CO.ID, KUALA LUMPUR -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meminta masyarakat tetap tenang dan tidak mudah percaya informasi yang disebarkan lewat media sosial terkait insiden kerusuhan di Plaza Low Yat.

Ia mengatakan kejadian di pusat perbelanjaan itu adalah perbuatan kriminal, bukan masalah SARA. Najib mengecam perbuatan pihak tidak bertanggung jawab memprovokasi sentimen etnis melalui berita palsu sehingga mencetuskan ketegangan di sekitar mal itu sejak beberapa hari lalu.

Najib, Selasa (14/7), meminta Kepala Polisi Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar bertindak segera untuk membendung insiden itu menjadi berlarut-larut.

"Biasanya kejadian seperti ini akhirnya akan menjurus pada perspektif perkauman (rasial). Saya lihat ada gambar yang tidak ada kaitannya dengan kasus ini dimuat di media sosial. Kita perlu hindari 'mob psychology' dan periksa dulu fakta. Kita mesti serahkan kepada polisi dan mereka yang melanggar undang-undang mesti ditindak," katanya.

Sebelumnya, sekitar 100 orang bertindak agresif dalam kerusuhan yang terjadi di pusat perbelanjaan Plaza Low Yat, Bukit Bintang, Malaysia, Senin (13/7) dini hari. Sebanyak tujuh orang terluka.

sumber : antara
Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Advertisement
Advertisement