Rabu 04 Sep 2019 14:23 WIB

Malaysia Diundang Rusia untuk Bahas Kerja Sama Ekonomi

Perdana Menteri Malaysia akan menghadiri forum ekonomi di Rusia.

Red: Nur Aini
Presiden Kunjungan PM Malaysia.
Foto: Republika/ Wihdan
Presiden Kunjungan PM Malaysia.

REPUBLIKA.CO.ID, KUALA LUMPUR -- Presiden Rusia Vladimir Putin mengundang Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad berkunjung ke negaranya pada 4 hingga 6 September 2019. Pernyataan pers Kemenlu Malaysia, Rabu (4/9), menyatakan Mahathir diundang ke Rusia untuk menghadiri Forum Ekonomi Timur ke-5 atau 5th Eastern Economic Forum (EEF 2019) yang akan berlangsung di Vladivostok.

Ia dijadwalkan akan menyampaikan pidato semasa Sesi Pleno EEF 2019 bersama-sama Presiden Persekutuan Rusia dan juga pemimpin-pemimpin lain yang telah diundang menghadiri forum tersebut. Mahathir juga direncanakan akan mengadakan pertemuan bilateral dengan Presiden Persekutuan Rusia dalam usaha Malaysia untuk memperkuat persahabatan dan kerjasama dengan Persekutuan Rusia. EEF merupakan satu forum internasional tahunan yang dinilai semakin mendapat perhatian dunia internasional.

Baca Juga

Forum tersebut akan membahas prospek kerja sama ekonomi selaras dengan perkembangan pesat ekonomi di Asia Timur. Kunjungan itu juga dinilai akan memberi peluang kepada Malaysia untuk berbincang dan bertukar pandangan mengenai isu-isu hubungan bilateral, regional, dan internasional yang mempunyai kepentingan bersama.

Kunjungan tersebut juga merupakan satu platform terbaik untuk membuka lebih banyak peluang perdagangan, investasi, serta kerja sama baru. Hal itu khususnya di bidang sains dan teknologi selaras dengan perkembangan Revolusi Perindustrian 4.0 

sumber : Antara
Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Advertisement
Advertisement